اقلیم معتدل و مرطوب واقلیم گرم مرطوب -خانه معماری زنجان

جهت گیری بنا 

جهت نمای جنوبی 30 درجه متمایل به جنوب شرقی که مطابق حرکت باد از شمال و شمال غرب  است الزامی می باشد 

شکل بنا کشیدگی شرقی و غربی 

به دلیل رطوبت فاصله گرفتن از زمین 

حتی المقدور چهار طرف بنا از ساختمان مجاور فاصله داشته باشد .

حیاط ،هر چه کشیدگی شمالی وجنوبی داشته باشد امکان حرکت هوا درداخل فضا ها را بهترمی کند فاصله بنا تا ساختمان روبروی خود باید 4 برابر ارتفاع ساختمان باشد .

بام شیب دار به صورت یک طرفه ،دوطرفه ،چهارطرفه و ترکیبی  می تواند به کار رود .شیب غربی سقف به صورت امتداد داده شده طراحی شود تا از برخورد کج باران به نما جلوگیری شود .

7-چگونگی قرار گیری فضاهای بسته 

به دلیل نور خوب شمال و جنوب و وزش باد ،فضاهای اصلی در شمال و یا در جنوب توده ی ساختمانی و فضاهای فرعی (خدماتی)درغرب قرار می گیرد.

8-ابعاد و تناسب فضاهای بسته به دلیل اهمیت کوران هوا ،فضاهای بسته به صورت کشیدگی شرقی غربی طراحی شده تا حداکثر امکان تخلیه رطوبت را در فضا داشته باشند. همچنین ارتفاع فضاهای که در فضاهایی که در که در جنوب قرار میگرد(زمستان نشین) از ارتفاع فضاهایی که در شمال قرار میگرد(تابستان نشین) کمتر است . این امر بدین دلیل است که در زمستان به راحتی وباسرعت فضا گرم شده ودر تابستان گرما با حرکت به سمت بالا از کف ساختمان فاصله بگیرد . 

9-شکل و مکان فضاهای نیمه باز 

به دلیل اینکه در اکثر ماهای سال هوا خوب است،بنا از چهار طرف با هوای آزاد ارتباط دارد،می توان از هر چهار طرف از تراس استفاده کرد و عملکردی برای تعریف کرد.

10-نحوهی استفاده از گیاهان و آب 

آب گیاه دو عضو جدایی ناپذیر اقلیم معتدل و مرطوب هستند و می توان از این دو عضو در طراحی به خوبی استفاده کرد. گیاهان به عنوان عناصری که مناظری زیبا به وجود می آورند،باد را هدایت می کند ،همچنین می توان از آب نما به عنوان ذخیره مصارف خانگی،ایجاد منظره ای زیبا و صدایی دل انگیز بهربرد.

11-جداره های باز (پنجره ها)

پنجره هایی که رو به وزش باد هستند بزرگ تر هستند تا امکان ورود باد به داخل فضا بیشتر باشد. طراحی سایبان پنجره ها متفاوت است به طوری که پنجره های جنوبی سایبان افقی ،و عمودی باید داشته باشند. این طراحی سایبان به دلیل جهت تابش نور خورشید در چهار جهت جغرافیایی است.

طراحی سایبان منفذدار برای مکش جریان هوای داخلی مناسب است. 

12-جداره بسته 

سه عامل در طراحی جداره های بسته موثر است،یکی نوع مصالح و دیگری رنگ آن و متاومتشان در برابر رطوبت. 

مصالحی از قبیل چوب،بتن،سفال برای پوشش جداره های خارجی مناسب است : 

1-دیوار:

           -باظرفیت حراراتی پایین (چوب)

          -با مقاومت دربرابر رطوبت (بتن) 

  1-سقف (آزاد)        2-سقف (آزاد )

3-2-اقلیم گرم و مرطوب 

1-جهت گیری بنا 

در این اقلیم ، گرمای هوا و رطوبت بالای آن چالش های محسوب میشوند .در این راستا ،جهت گیری صفر تا 30 در درجه به سمت جنوب شرقی با توجه به موقعیت بنا از نظر قرار گیری در بافت و یا نزدیکی به دریا مناسب است . جهت وزش باد نیز که در دیاگرام نشان داده شده است برای کوران هوا در فصول سرد مناسب است.

2-شکل بنا 

با توجه به گرمای هوا،سایه اندازی احجام روی یکدیگر ضروری است. از طرفی به دلیل رطوبت زیاد هوا در برخی ماه های سال ،گردش هوا در فضاهای داخلی نیز ضروری است . بدین ترتیب طراحی فضاهای اصلی تک لایه که روی یکدیگر سایه اندازی داشته باشند نیاز اصلی طرح معماری بناها در این منطقه اقلیمی است. به دلیل نور بد غرب ،باد شرجی شرق ، وزش باد های شمالی و جنوبی ، کشیدگی شرقی غربی بنا ، منطقی. است.

3-چگونگی قرار گیری بنا روی زمین 

برای برقراری بهتر کوران هوا ،وجود فضاهای نیمه باز بین احجام و فاصله گرفتن از سطح زمین برای قرار گیری بهتر در معرض باد،ضروری است.

4-ارتباط فضاهای پر خالی (ساختمان و حیاط)

ایجاد فضای باز در قسمت های شمالی جنوبی باعث کوران بهتر هوا میشود. در این راستا قرارگیری حیاط و معبر می تواند فضاهای خالی شمال یا جنوب بنا تامین میکنند.

5-شکل،تناسبات و مکان قرار گیری حیاط 

به دلیل اینکه عبور جریان هوا در این اقلیم از بین فضاهای بسته بنا مهم است،اندازهی حیاط باید از 4 برابر ارتفاع ساختمان رو بروی فضای مورد نظر بیشتر باشد تا باد بتواند به داخل فضای بسته نفوذ کند . ایجاد حیاط سایه و آفتاب به برقراری نسیم ملایمی در داخل بنا کمک می کند. 

6-خصوصیات بام 

بام مسطح که مکانی برای انجام فعالیت در اکثر اوقات سال می کند،مناسب است 

7-چگونگی قرار گیری فضاهای بسته 

فضاهایی که در سمت جنوب ساختمان قرارمی گیرند در هر چهار فصل مورد استفاده قرار گرفته اما فضاهایی که سمت شمال قرار می گیرند مناسب فصول گرم است.فضاهایی خدماتی نیز جانمایی می شوند 

8-ابعاد و تناسب فضاهای بسته 

فضاهایی که در تابستان بیشتر مورد استفاده قرار گیرند دارای سقف بلند و فضاهایی که در زمستان مورد استفاده قرار میگیرند با  سقف کوتاه طراحی می شوند. 

9-شکل و مکان فضاهای نیمه باز 

فضاهایی نیمه باز مانند تراس در جبهه شمالی و جنوبی جانمیایی می شوند . در این صورت تراس های جنوبی در زمستان تراس های شمالی در تابستان مورد استفاده قرار می گیرند.

10-نحوه ی استفاده از گیاهان و آب 

رطوبت آب و گیاه باعث طراوت هوا و تلطیف خشکی آن  میشود. در این صورت تحمل سرمای زمستان و گرمای تابستان آسان تر می شود علاوه بر این سایه ای که تاج درخت در تابستان بر روی بنا می اندازد باعث می شود نور خورشید کنترل شده و از طرف دیگر در زمستان  با ریزش برگ ،امکان نفوذ نور آفتاب به داخل فضا و گرم شدن آن فراهم می شود .

این مقاله در حال  تکمیل شدن هست



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

آموزش های مهندس اسمخانی   خانه معماری     

اخبار

تقویم و تاریخ

چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029

آمار بازدیدها

بازدید امروز391
بازدید دیروز198
بازدید هفته1,614
بازدید ماه1,614
بازدید کل553,429
افراد آنلاین2